:::: MENU ::::

ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΞΙΑ ΚΑΣΤΑΝΟΥ

  • Jan 14 / 2015
  • 0
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ, ΟΜΙΛΙΕΣ, ΤΟΠΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΞΙΑ ΚΑΣΤΑΝΟΥ

μαυρογιαννη

Γεωργία Μαυρογιάννη, Διαιτολόγος.

To κάστανο θεωρείται κατεξοχήν χειμωνιάτικο σνακ, με χαρακτηριστική γλυκιά και πλoύσια γεύση. Ευδοκιμεί σε δασικές περιοχές της Κίνας, της Ιαπωνίας, της Ευρώπης, της Β. Αμερικής αλλά και σε πολλές περιοχές της Ελλάδας ( Θεσσαλία, Μακεδονία, σε ορεινές περιοχές της Κρήτης και της Λέσβου). To μέγεθος του καρπού ποικίλει ανάλογα με το είδος, την υγρασία και τη σύσταση του εδάφους. Τα κάστανα καταναλώνονται ωμά, βραστά , ψητά είτε με την μορφή αλευριού.

Αν και ανήκει στους ξηρούς καρπούς, η θρεπτική του αξία πλησιάζει αυτή της γλυκοπατάτας ή του καλαμποκιού λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς του σε υδατάνθρακες (44 γρ./100 γρ) . Σε αντίθεση με τους ξηρούς καρπούς, το κάστανο έχει υψηλή περιεκτικότητα σε νερό (52 γρ./100γρ), χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος (1.3 γρ./100γρ) και αποδίδει 196 θερμίδες. Αντίστοιχα οι ξηροί καρποί όπως τα καρύδια , τα αμύγδαλα και τα φιστίκια αποδίδουν κατά μέσο όρο 600 θερμίδες. Μία μερίδα κάστανου μπορεί να ενταχθεί ακόμα και σε ένα υποθερμιδικό διαιτολόγιο.
Τα κάστανα περιέχουν σύνθετους υδατάνθρακες. Συνεπώς, όταν καταναλώνονται με μέτρο από διαβητικά άτομα δεν προκαλούν απότομη αύξηση της γλυκόζης στο αίμα.
Η περιεκτικότητα τους σε πρωτεΐνη είναι χαμηλή (1.6 γρ./100γρ) αλλά είναι υψηλής βιολογικής αξίας. Η κάλυψη των απαραίτητων αμινοξέων μέσω της διατροφής έχει ιδιαίτερη σημασία κυρίως σε άτομα με πρόσθετες ανάγκες λόγω ανάπτυξης όπως στα παιδιά, στις έγκυες και σε άτομα που ακολουθούν φυτοφαγική δίαιτα.


Τα κάστανα δεν περιέχουν χοληστερόλη και είναι πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα. Πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει ότι τα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα στη διατροφή συμβάλουν στη μείωση των επιπέδων της χοληστερόλης και της χαμηλής πυκνότητας λιποπρωτεϊνης.

Chestnut

Κάστανα πριν τη συγκομιδή.

Οι καρποί της καστανιάς περιέχουν υψηλά ποσοστά βιταμίνης C. Η συγκεκριμένη βιταμίνη έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες, πιο συγκεκριμένα συμβάλλει στην αναστολή τη διαδικασίας της οξείδωσης και στην καταπολέμηση των επιβλαβών ελεύθερων ριζών. Μέσω αυτού του μηχανισμού προλαμβάνονται χρόνια νοσήματα όπως καρδιοπάθειες, εγκεφαλικά επεισόδια, καρκίνος, νόσος Alzheimer.
Η κατανάλωση κάστανου μας προσφέρει ικανοποιητικές ποσότητες βιταμινών του συμπλέγματος Β όπως θειαμίνη, Β6 και φυλλικό οξύ. Οι συγκεκριμένες βιταμίνες είναι απαραίτητες για την καλύτερη λειτουργία του μεταβολισμού και του νευρικού συστήματος.
Επίσης αποτελούν καλή πηγή ασβεστίου, μαγνησίου και σιδήρου. Τα συγκεκριμένα μικροθρεπτικά συστατικά παίζουν σημαντικό ρόλο στην ομαλή λειτουργία του νευρομυϊκού συστήματος, στην ομαλή ανάπτυξη των οστών και των δοντιών και στην πρόληψη της σιδηροπενικής αναιμίας. Η κατανάλωσή τους συστήνεται σε άτομα που θέλουν να ρυθμίσουν την αρτηριακή πίεση, καθώς αποτελούν άριστη πηγή καλίου ενώ δεν περιέχουν νάτριο.

IMG_4408
Στην καθημερινή διατροφή μπορούν να ενταχθούν ως σνακ για τα παιδιά στο σχολείο, για τους ενήλικες στη δουλειά, για τους αθλητές πριν την προπόνηση ,για τους χορτοφάγους και τέλος επειδή δεν περιέχουν γλουτένη μπορούν να καταναλωθούν και από άτομα που έχουν δυσανεξία στη γλουτένη.

Από την ομιλία της Διαιτολόγου Γεωργίας Μαυρογιάννη, στη γιορτή κάστανου στην Καρύτσα.

Comments are closed.